Урок-характеристика з української літератураи у 10 класі

Тема:
 Борис Грінченко. Оповідання  «Каторжна». Утвердження прагнення людини до любові , добра .Психологізм твору.
Мета:
    Розглядати зміст оповідання Б.Грінченка «Каторжна» .Вміти визначити його основну думку , пояснити причини душевних страждань Докії. Вміти розкрити  чинники формування її характеру. Пояснити причини неординарного вчинку головної героїні під час пожежі .
    Розвивати вміння оперувати поняттями ідеї, теми твору , літературного роду , жанру,засобів психологічного розкриття характеру.
     Усвідомлення неприйняття зла ,жорстокості , помсти  у стосунках людей , переваги співчуття ,доброзичливості , уваги до ближнього як необхідних моментів гарного спілкування.
Виховання любові до творчої спадщини Б.Грінченка
Обладнання:
«Українські письменники 20 століття.Хрестоматія.1 частина», підручники, зошити, перфокарти, кубик
Тип: комбінований

1. Актуалізація опорних знань ,умінь ,навичок
Бесіда з класом
-Назвіть прізвище письменника,творчість якого ми вивчаємо.
-Назвіть роки життя Б.Грінченка.
-Дайте коротке визначення «Грінченко –це…»
-Яка наукова праця його прославила?
-Які роди літератури представляла творчість Б.Грінченка? Назвіть приклади.
-Які епічні жанри творчості Б.Грінченка ви знаєте?
-Яке оповідання Б.Грінченка ви читали?
-Що таке тема? Яка тема  оповідання «Каторжна»?
-Що таке ідея? Яка ідея оповідання «Каторжна»?
2.Оголошення теми , мети , завдань уроку.
3.Засвоєння знань за змістом уроку
1.Робота в зошитах
2.Словникова робота
Пояснення слова (каторга- увязнення ,заслання)
3.Вступне слово вчителя
4.Аналіз образу Докії методом кубування
План:
1.Опишіть це
2.Назвіть характерні ознаки цього.
Риси , притаманні характеру  Докії:
-замкнутість, відлюдькуватість;
 неприйняття зла , жорстокості;
- працелюбність;
-розвинуте образне мислення;
-творча вдача;
- вміння любити і співпереживати ;
-здатність переборювати власний розпач.
3.Асоціюйте це.
4.Порівняйте це.
5.Назвіть аргументи за і проти цього.
6.Знайдіть спосіб застосування цього.
- Що було б , якби Докія не переборола
в собі образи на людей за нелюбов і неповагу до себе?
- Що , власне кажучи, у житті перемагає?
- Як би ви повели себе в скрутній  ситуації ,
на зразок тієї , в якій опинилась Докія?
-Хто винен у смерті Докії?
_- Сформулюйте відповідь на запитання
Б.Грінченка «За що стільки муки ,горя і сліз
додають людям люди ,
коли й так життя таке коротке і таке сумне?»
Грінченко –майстер психологічного показу головної ідеї оповідання .Назвімо  засоби психологічного розкриття характеру Докії Звертаємо увагу на засоби характеротворення
- Епітети :
«від усіх лаяна, від усіх зневажена», «дитинство безрадісне, без любовне», «вовчий погляд», «розпалені думки» , «серце не зле»
Метафори :
«обличчя закам,яніє», «заворушились у дівчини у голові  думки»»зараз стусанами нагодує», «Одні (люди) пекли її»
- Порівняння:
«Колись мов закам’янілий упертий вираз на обличчю тепер неначе злагоднів», ,»у неї в серці журба така страшна , сум такий великий , що він палив ій усі груди ,не давав їй спокою ні вдень , ні вночі»
Паралелізм
«Може , вона й уродлива була , може , мати й дала ій бровенята , та не дала долі – вона цього не знала і не дбала про це».
4.Підведення підсумків художнього  аналізу
  Проаналізувавши образ головної героїні оповідання «Каторжна» , ми приходимо до розуміння головної думки ,тобто ідеї твору - утвердження прагнення людини до любові , добра.
 -  Дайте коротке визначення «Грінченко –це…»
4.Підведення підсумків уроку .Оголошення оцінок.
5.Домашнє завдання

Дати коротку письмову відповідь на питання « Навіщо Б.Грінченко написав твір про прагнення людини до любові , добра?Чи актуальна ця ідея в наш час?»

Коментарі