Урок-характеристика з української літератураи у 10 класі
Тема:
Борис
Грінченко. Оповідання «Каторжна».
Утвердження прагнення людини до любові , добра .Психологізм твору.
Мета:
Розглядати
зміст оповідання Б.Грінченка «Каторжна» .Вміти визначити його основну думку ,
пояснити причини душевних страждань Докії. Вміти розкрити чинники формування її характеру. Пояснити
причини неординарного вчинку головної героїні під час пожежі .
Розвивати вміння оперувати поняттями ідеї,
теми твору , літературного роду , жанру,засобів психологічного розкриття
характеру.
Усвідомлення неприйняття зла ,жорстокості
, помсти у стосунках людей , переваги
співчуття ,доброзичливості , уваги до ближнього як необхідних моментів гарного
спілкування.
Виховання
любові до творчої спадщини Б.Грінченка
Обладнання:
«Українські письменники 20 століття.Хрестоматія.1 частина», підручники, зошити, перфокарти, кубик
Тип: комбінований
1. Актуалізація
опорних знань ,умінь ,навичок
Бесіда з класом
-Назвіть прізвище письменника,творчість якого ми вивчаємо.
-Назвіть роки життя Б.Грінченка.
-Дайте коротке визначення
«Грінченко –це…»
-Яка наукова праця його прославила?
-Які роди літератури представляла творчість Б.Грінченка? Назвіть приклади.
-Які епічні жанри творчості Б.Грінченка ви знаєте?
-Яке оповідання Б.Грінченка ви читали?
-Що таке тема? Яка тема оповідання
«Каторжна»?
-Що таке ідея? Яка ідея оповідання «Каторжна»?
2.Оголошення
теми , мети , завдань уроку.
3.Засвоєння
знань за змістом уроку
1.Робота в зошитах
2.Словникова робота
Пояснення слова (каторга- ув’язнення ,заслання)
3.Вступне слово вчителя
4.Аналіз образу Докії методом кубування
План:
1.Опишіть це
2.Назвіть характерні ознаки цього.
Риси , притаманні характеру Докії:
-замкнутість, відлюдькуватість;
неприйняття зла , жорстокості;
- працелюбність;
-розвинуте образне мислення;
-творча вдача;
- вміння любити і співпереживати
;
-здатність переборювати власний
розпач.
3.Асоціюйте це.
4.Порівняйте це.
5.Назвіть аргументи за і проти цього.
6.Знайдіть спосіб застосування цього.
- Що було б , якби Докія не
переборола
в собі образи на людей за нелюбов
і неповагу до себе?
- Що , власне кажучи, у житті
перемагає?
- Як би ви повели себе в
скрутній ситуації ,
на зразок тієї , в якій опинилась
Докія?
-Хто винен у смерті Докії?
_- Сформулюйте відповідь на
запитання
Б.Грінченка «За що стільки муки
,горя і сліз
додають людям люди ,
коли й так життя таке коротке і
таке сумне?»
Грінченко –майстер психологічного показу головної ідеї оповідання
.Назвімо засоби психологічного розкриття
характеру Докії Звертаємо увагу на засоби характеротворення
- Епітети :
«від усіх лаяна, від усіх зневажена»,
«дитинство безрадісне, без любовне», «вовчий погляд», «розпалені думки» ,
«серце не зле»
Метафори :
«обличчя закам,яніє»,
«заворушились у дівчини у голові
думки»»зараз стусанами нагодує», «Одні (люди) пекли її»
- Порівняння:
«Колись мов закам’янілий упертий
вираз на обличчю тепер неначе злагоднів», ,»у неї в серці журба така страшна ,
сум такий великий , що він палив ій усі груди ,не давав їй спокою ні вдень , ні
вночі»
Паралелізм
«Може , вона й уродлива була ,
може , мати й дала ій бровенята , та не дала долі – вона цього не знала і не
дбала про це».
4.Підведення підсумків художнього
аналізу
Проаналізувавши образ головної
героїні оповідання «Каторжна» , ми приходимо до розуміння головної думки ,тобто
ідеї твору - утвердження прагнення людини до любові , добра.
-
Дайте коротке визначення «Грінченко –це…»
4.Підведення
підсумків уроку .Оголошення оцінок.
5.Домашнє
завдання
Дати коротку письмову відповідь на питання « Навіщо Б.Грінченко написав
твір про прагнення людини до любові , добра?Чи актуальна ця ідея в наш час?»
Коментарі
Дописати коментар