Використання активних методів і технік у навчальному процесі
Формування пізнавальних інтересів учнів визначається не лише змістом навчального матеріалу, а й способом організації навчальних занять. Загальноприйнятою є думка, що методика викладання літератури повинна відповідати на три питання : що вивчати , навіщо вивчати , як вивчати Останнє з них безпосередньо стосується методів і прийомів вивчення літератури в середній школі.
Слово метод походить з грецької ( methodos) і означає спосіб дослідження явищ, шлях пізнання істини. Методи навчання визничається як способи дидактичної взаємодії вчителя і учнів, що спрямовані на розв,язування тих навчальних, освітніх і виховних завдань, які реалізуються на уроках.
Методи відображають логіку пізнавальної діяльності учнів, грунтуються на важливих закономірностях педагогічного процесу.
Педагогічний процес двоєдиний . У ньому важлава роль належить учите- лю, який скеровує учнів у певному напрямі, завчасно запроваджує відповідеі форми роботи, за допомогою яких здійснює вплив на дітей. Проте і учень не пасивна фігура в навчанні .
Це активна сила педагогічного процесу.
А тому методи викладання передбачають з боку вчителя способи керування розумовою діяльністю дітей, з боку учнів – способом учіння.
Від вдало вибранихметодів залежить характер уроку, його педагогічна результативність . Методи спрямовують у кінцевому результаті розвиток учнів. Вони забезпечують набуття учнями знань, формування їх світогляд-
ду, розвиток їх здібностей і обдарувань. Саме тому питання удосконалення методів навчання, приведення їх у відповідність із вимогами життя завжди у центрі педагогічної науки.
Методи нерозривно повязані з прийомами навчання, що виступають як їх деталі , їх скадові частини і елементи, як окремі кроки в пізнавальній роботі учнів під час застосування певних методів . Прийоми – це також способи навчальної діяльності, але на відміну від методів вони мають значно вужчу сферу дій.
Наш час відзначається багатством різної інформації, яку одержують діти з рідних джерел., , Одним з небезпечних джерел морального інфантилізму, - у свій час писав В.О. Сухомлинський, - є те, що знання беруться в готовому вигляді,а основна розумова діяльність при цьому – зауваження. Запобігання цій небезпеці – добування знань. Навчання стає працею за тієї умови, коли учень самостійно добуває знання.»
Психологами О.М. Леонтьєвим, П.А. Гальдперіним, Д.Б. Ельконіним було зазначено, що ефективність методу навчання слід враховувати у психологічному розумінні, тобто з боку просування учнів в їх розумовому розвитку.
А Є.А. Пасічник зазначав, що дієвість знань залежить насамперед від ступеня їх осмислення. Свідоме засвоєння знань вимагає активної роботи думки.
Тому для нас актуальною і цікавою є проблема використання активних методів на уроках української мови і літератури і прийомів – або за сучасною термінологією технік ( від грец. Techinike –мистецтво, майстерність ) сукупність прийомів, які застосовуються в якійсь справі, а також володіння цими прийомами . Активний (лат. aktivus) –діяльний, енергійний. Методи і прийоми повинні стимулювати всебічний розвиток особистості, забезпечувати високий рівень знань, формування умінь і навичок, посилювати ваговий вплив уроків літератури, розвивати в учнів пізнавальні інтереси, бути адаптованим до сучасних умов життя.
Методів багато, існують різні за логічним рядом класи . Методи залежать від завдань, які ставить учитель, від бюджету часу, від характеру матеріалу, від вікових особливостей учнів.
Саме робота вчителя здебільшого у випускних класах спонукала до застосування лекції як активного методу викладання. Наприклад, лекція може вкючати елементи бесіди, супроводжуватиметься читанням учнями віршів, уривків з тексту, прослуховування музичних творів, розлядом художніх картин. Можливі й інші варіанти лекції, на якій учні складають тези або розгорнутий план викладу вчителя, виконують завдання творчого характеру. Є ступінчаста лекція, що передбачає закріплення матеріалу після з,ясування окремої проблеми, розділу.
Прикладом до цього наводимо конспекти уроків : у 11 класі, ,Філософське осмислення духовної повноцінності людини в романі Ліни Костенко, ,Маруся Чурай,, ; у 10 класі, ,Стилістичні засоби характеротворення у романі Панаса Мирного, ,Хіба ревуть воли, як ясла повні,,, у 9 класі, ,Тема жіночої долі у поетичних творах Т.Г.Шевченка,,
Цікаві на наш погляд, метод семінару у старших класах, зокрема метод аналізу епізоду в епічному творі, класифіковані Р.І. Альбетковою у книзі, ,Активні форми викладання літератури,, Як ілюстрацію, пропонуємо розробку уроку літератури в 11 класі, , Ідея роману Уласа Самчука, ,Марія,,.Уславлення трудівника-селянина, головного годувальника суспільства, філософське осмислення тисячолітніх сімейних традицій.
Активні методи і техніки спонукають до пошуку нових типів уроку, а саме нестандартних. В цьому сенсі пропонуємо урок-виставу, драматичне дійство в 11 класі, ,Художнє відтворення нечуваного в історії людства голодомору як найстрашнішої трагедії українського народу в романі Василя Барки, ,Жовтий князь,,, урок- аукціон у 6 класі, ,Не з прикметниками,,
На наш погляд, надзичайно ціуавими застосування у викладанні інтерактивних технік, запропонованих Л.І. Крамаренко, викладачем Дніпропетровського інституту післядипломної освіти вителів : читання з помітками, вільний лист, кубування, багаторівневе опитування, асоціювання, мозковий штурм, кероване читання, техніка, ,голосуємо ногами,,, синкан, а також групові методи роботи. Нами успішно застосовується техніка кубування на уроках літератури і розвитку зв,язного мовлення – з иови . Ілюстрацією є розробка уроку з мови у 9 класі, ,Діалог до запропонованої ситуації , обговорення теми,,
Із методів активного навчання в школі постійно використовуємо опрні конспекти. Особливо є доцільним використання на уроках мови, тип яких –засвоєння нових знань.Перфокартки урізноманітнюють
Години гурткової роботи не просто позакласної роботи з мови і літератури передбачає застосування активного методу гри – за визначенням А.А.Бородая, ,колективної імітації по засвоєнню знань, умінь, навичок в цілісності, динаміці, розвитку, із збереженням соціально-психологічних норм спілкування,,.Цю істину збагнув Том Сойєр із відомого твору Марка Твена, коли замість його друзі білували паркан :, , Тепер він подумки сказав собі, що, зрештою, на цьому світі не так уже й погано . Сам того не знаючи, він відкрив загальний закон, що керує людськими вчинками : і кожен хлопець, і кожна доросла людина завжди прагнутимуть і домагатимуться тільки того, чого важко досягти.
Коли б Том був великим і мудрим філософом, як от автор цієї книжки, він зрозумів би, що Праця –це все те, що ми зобов,язані робити, Гра – все, чого ми робити не зобов,язані.І це допомогло б йому усвідомити, чому робити штучні квіти чи марудитися ще над якоюсь нудотою –це праця, збивати кеглі чи сходити на Монблан – усього лише розвага.В Англії деякі заможні пани полюбляють улітку самі правити запряженого четвериком поштовою каретою, проїжджаючи так щодня по 20-30 миль, - і тільки тому, що це коштує їм чималих грошей ; та якби їм запропонували за це платню, розвага стала працею, і вони відмовилися від неї,,
Метод гри застосований нами у,,Шевченківських читаннях,,,, ,Андріївських вечорницях,,,,Святі рідної мови,, коли учні багато і залюбки вчили віршів і текстів драматичних творів напам,ять.
Активною формою навчання вважаємо проведення зустрічей - наприклад, з колишнім випускником, деканом Криворізького економічного університету, професором Сафоновим Ю. М., з письменником рідного краю Басанцем О. М..
На уроках технологій широко використовуємо метод проектів. Приклад цьому –роботи по кулінарії, флористиці, моделюванні одягу, бджільництві.
Розроблены уроки для дистанційного навчання
З художньої культури під керівництвом вчителя учні 11 класу успішно захистили науково – дослідницьку роботу на тему «Видатні мистецькі твори України і Дніпропетровщини», зайнявши 1 місце .
У роботі щодо запровадження активних методів і технік використовувався досвід учителів української мови і літератури: Басанця О.М.,Князькової В.І.,Марочкіної В.В., Шмакової С.І.,учителів Новопетрівської ЗОШ Пелих М.Є., Кондратко Л.М., Коваля Г. Г.
Коментарі
Дописати коментар