Використання активних методів і технік у навчальному процесі

Формування пізнавальних інтересів учнів визначається не лише змістом навчального матеріалу,  а й способом організації навчальних занять. Загальноприйнятою є думка,  що методика викладання літератури повинна відповідати на три питання : що вивчати ,  навіщо вивчати  ,  як вивчати Останнє з них безпосередньо стосується методів і прийомів вивчення літератури в середній школі.
Слово метод походить з грецької  ( methodos) і означає спосіб дослідження явищ,  шлях пізнання істини. Методи навчання визничається як способи дидактичної взаємодії вчителя і учнів, що спрямовані на розв,язування тих навчальних,  освітніх і виховних завдань, які реалізуються на уроках.
Методи відображають логіку пізнавальної діяльності учнів,  грунтуються на важливих закономірностях педагогічного процесу.
Педагогічний процес двоєдиний . У ньому важлава роль належить учите- лю,  який скеровує учнів у певному напрямі,  завчасно запроваджує відповідеі форми роботи,  за допомогою яких здійснює вплив на дітей. Проте і учень не пасивна фігура в навчанні .
Це активна сила педагогічного процесу.
А тому методи викладання передбачають з боку вчителя способи керування розумовою діяльністю дітей,  з боку учнів – способом учіння.
Від вдало вибранихметодів залежить характер уроку,  його педагогічна результативність . Методи спрямовують у кінцевому результаті розвиток учнів. Вони забезпечують набуття учнями знань, формування їх світогляд-
ду,  розвиток їх здібностей і обдарувань. Саме тому питання удосконалення методів навчання,  приведення їх у відповідність із вимогами життя завжди у центрі педагогічної науки.
Методи нерозривно повязані з прийомами навчання,  що виступають як їх деталі ,  їх скадові частини і елементи,  як окремі кроки в пізнавальній роботі учнів під час застосування певних методів . Прийоми – це також способи навчальної діяльності,  але на відміну від методів вони мають значно вужчу сферу дій.
Наш час відзначається багатством різної інформації,  яку одержують діти з рідних джерел., , Одним з небезпечних джерел морального інфантилізму, - у свій час писав В.О. Сухомлинський, - є те, що знання беруться в готовому вигляді,а основна розумова діяльність при цьому – зауваження. Запобігання цій небезпеці – добування знань. Навчання стає працею за тієї умови,  коли учень самостійно добуває знання.»
    Психологами О.М. Леонтьєвим, П.А. Гальдперіним, Д.Б. Ельконіним було зазначено,  що ефективність методу навчання слід враховувати у психологічному розумінні, тобто з боку просування учнів в їх розумовому розвитку.
     А Є.А. Пасічник зазначав, що дієвість знань залежить насамперед від ступеня їх осмислення. Свідоме засвоєння знань вимагає активної роботи думки.
Тому для нас актуальною і цікавою є проблема використання активних методів на уроках української мови і літератури і прийомів – або за  сучасною термінологією технік ( від грец. Techinike –мистецтво, майстерність ) сукупність прийомів,  які застосовуються в якійсь справі,  а також володіння цими прийомами . Активний (лат. aktivus) –діяльний, енергійний. Методи і прийоми повинні стимулювати всебічний розвиток особистості, забезпечувати високий рівень знань,  формування умінь і навичок,  посилювати ваговий вплив уроків літератури,  розвивати в учнів пізнавальні інтереси,  бути адаптованим до сучасних умов життя.
Методів багато,  існують різні за логічним рядом класи . Методи залежать від завдань,  які ставить учитель, від бюджету часу, від характеру матеріалу, від вікових особливостей учнів.
Саме робота вчителя здебільшого у випускних класах спонукала до застосування лекції як активного методу викладання. Наприклад,  лекція може вкючати елементи бесіди, супроводжуватиметься читанням учнями віршів,  уривків з тексту,  прослуховування музичних творів,  розлядом художніх картин. Можливі й інші варіанти лекції,  на якій учні складають тези або розгорнутий план викладу вчителя,  виконують завдання творчого характеру. Є ступінчаста лекція,  що передбачає закріплення матеріалу після з,ясування окремої проблеми,  розділу.
   Прикладом до цього наводимо конспекти уроків  : у 11 класі, ,Філософське осмислення духовної повноцінності людини в романі Ліни Костенко, ,Маруся Чурай,, ; у 10 класі, ,Стилістичні засоби характеротворення у романі Панаса Мирного, ,Хіба ревуть воли,  як ясла повні,,,  у 9 класі, ,Тема жіночої долі у поетичних творах Т.Г.Шевченка,,
Цікаві на наш погляд,  метод семінару у старших класах, зокрема метод аналізу епізоду в епічному творі,  класифіковані Р.І. Альбетковою у книзі, ,Активні форми викладання літератури,, Як ілюстрацію,  пропонуємо розробку уроку літератури в 11 класі, , Ідея роману Уласа Самчука, ,Марія,,.Уславлення трудівника-селянина, головного годувальника суспільства, філософське осмислення тисячолітніх сімейних традицій.
Активні методи і техніки спонукають до пошуку нових типів уроку, а саме нестандартних. В цьому сенсі пропонуємо урок-виставу, драматичне дійство в 11 класі, ,Художнє відтворення нечуваного в історії людства голодомору як найстрашнішої трагедії українського народу в романі Василя Барки, ,Жовтий князь,,, урок- аукціон у 6 класі, ,Не з прикметниками,,
На наш погляд,  надзичайно ціуавими  застосування у викладанні інтерактивних технік, запропонованих Л.І. Крамаренко,  викладачем Дніпропетровського інституту післядипломної освіти вителів : читання з помітками, вільний лист, кубування, багаторівневе опитування, асоціювання, мозковий штурм,  кероване читання,  техніка, ,голосуємо ногами,,, синкан,  а також групові методи роботи. Нами успішно застосовується техніка кубування на уроках літератури і розвитку зв,язного мовлення – з иови . Ілюстрацією є розробка уроку з мови у 9 класі, ,Діалог до запропонованої ситуації  ,  обговорення теми,,
 Із методів активного навчання в школі постійно використовуємо опрні конспекти. Особливо є доцільним використання на уроках мови, тип яких –засвоєння нових знань.Перфокартки урізноманітнюють
Години гурткової роботи не просто позакласної роботи з мови і літератури передбачає застосування активного методу гри – за визначенням А.А.Бородая, ,колективної імітації по засвоєнню знань,  умінь, навичок в цілісності, динаміці,  розвитку,  із збереженням соціально-психологічних норм спілкування,,.Цю істину збагнув Том Сойєр із відомого твору Марка Твена,  коли замість його друзі білували паркан :, , Тепер він подумки сказав собі, що, зрештою, на цьому світі не так уже й погано . Сам того не знаючи, він відкрив загальний закон, що керує людськими вчинками : і кожен хлопець, і кожна доросла людина завжди прагнутимуть і домагатимуться тільки того, чого важко досягти.
Коли б Том був великим і мудрим філософом, як от автор цієї книжки, він зрозумів би, що Праця –це все те, що ми зобов,язані робити, Гра – все, чого ми робити не зобов,язані.І це допомогло б йому усвідомити,  чому робити штучні квіти чи марудитися ще над якоюсь нудотою –це праця,  збивати кеглі чи сходити на Монблан – усього лише розвага.В Англії деякі заможні пани полюбляють улітку самі правити запряженого четвериком поштовою каретою, проїжджаючи так щодня по 20-30 миль, - і тільки тому, що це коштує їм чималих грошей ; та якби їм запропонували за це платню, розвага стала працею,  і вони відмовилися від неї,,
Метод гри застосований нами у,,Шевченківських читаннях,,,, ,Андріївських вечорницях,,,,Святі рідної мови,, коли учні багато і залюбки вчили віршів і текстів драматичних творів напам,ять.
  Активною формою навчання вважаємо проведення зустрічей  - наприклад,  з колишнім випускником,  деканом Криворізького економічного університету, професором  Сафоновим Ю. М.,  з письменником рідного краю Басанцем О. М..
  На уроках технологій широко використовуємо метод проектів. Приклад цьому –роботи по кулінарії,  флористиці,  моделюванні одягу,  бджільництві.
    Розроблены уроки для дистанційного навчання
    З художньої культури під керівництвом вчителя  учні  11 класу  успішно захистили науково – дослідницьку роботу  на тему «Видатні мистецькі твори України і Дніпропетровщини»,  зайнявши 1 місце .
      У роботі щодо запровадження активних методів і технік використовувався досвід учителів української мови і літератури: Басанця О.М.,Князькової В.І.,Марочкіної В.В., Шмакової С.І.,учителів Новопетрівської ЗОШ  Пелих М.Є.,  Кондратко Л.М., Коваля Г. Г.

Коментарі